کاویان گستر اراک

طراحی و ساخت قالبهای پلاستیکءدایکاستءانجام خدمات فرز cncءتولید قطعات پلاستیکی

کاویان گستر اراک

طراحی و ساخت قالبهای پلاستیکءدایکاستءانجام خدمات فرز cncءتولید قطعات پلاستیکی

سیکل تولید در فرآیند تزریق پلاستیک

سیکل تولید در فرآیند تزریق پلاستیک بسیار کوتاه و معمولاً در حدود 2 ثانیه تا 2 دقیقه به طول میانجامد. این فرآیند شامل مراحل زیر میباشد:

بستن ،(پیش از تزریق مواد به داخل قالب تزریق،)

تزریق،(مواد پلاستیکی خام معمولاً به شکل تکه های پلاستیک به دستگاه وارد و توسط واحد تزریق به سمت قالب رانده میشود.)

خنک کاری ،(مواد مذاب درون قالب به محض تماس با سطح داخلی آن، حرارت خود را به تدریج از دست خواهد داد. )

خروج قطعه ، (پس از گذشتن زمان کافی، قطعه سردشده میتواند توسط سیستم پرانِ تعبیه شده در نیمه ی پشتی قالب، از درون آن خارج گردد. )




 
بستن
پیش از تزریق مواد به داخل قالب، ابتدا دو نیمه ی قالب میبایست توسط واحد گیره به یکدیگر قفل شوند. هر دو نیمه ی قالب به دستگاه متصل اند ولی تنها یکی از آن دو میتواند از قابلیت حرکت برخوردار باشد. 
واحد گیره با اتکا به نیروی هیدرولیکی، دو نیمه ی قالب را به یکدیگر فشرده و با اِعمال فشار کافی آنها را در طی روند تزریق ثابت و بیحرکت نگاه میدارد.
 زمان مورد نیاز جهت بستن و فشردن دو نیمه ی قالب بسته به دستگاه مورداستفاده متغیر است: دستگاههای بزرگ (آنهایی که از نیروی گیرهی بالاتری برخوردارند) زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. این زمان را میتوان با توجه به زمان چرخه ی بی بارِ دستگاه مورد ارزیابی قرار داد.

تزریق
مواد پلاستیکی خام معمولاً به شکل تکه های پلاستیک به دستگاه وارد و توسط واحد تزریق به سمت قالب رانده میشود. در حین این فرآیند، مواد بواسطه اِعمال حرارت و فشار ذوب و سریعاً به داخل قالب تزریق وارد میگردد. 
تجمع فشار پشت مواد، تراکم هرچه بیشتر آن در فضای داخلی قالب را در پی خواهد داشت. مقدار مواد لازم جهت پر نمودن کامل فضای قالب اصطلاحاً شات نامیده میشود. 
 به دلیل جریان پیچیده و متغیر مواد در قالب، عموماً محاسبه و تخمین زمان تزریق دشوار میباشد. با این حال، این زمان میتواند با لحاظ نمودن حجم شات موردنیاز، فشار و قدرت تزریق، مورد ارزیابی قرار گیرد.

خنک کاری
مواد مذاب درون قالب به محض تماس با سطح داخلی آن، حرارت خود را به تدریج از دست خواهد داد. همزمان با این خنک شدن، مواد شکل و حالت قطعه موردنظر را به خود خواهد گرفت. 
اگرچه، در این مدت ممکن است پدیده ی کوچک شدن قطعه نیز به قوع پیوندد. تجمع و جریان بیشتر مواد به قالب در مرحله تزریق، میتواند مقدار کوچک شدنِ قابل مشاهده را کاهش دهد. قالب تا پایان مدت زمان خنک کاری به صورت قفل و بی حرکت باقی میماند. 
همچنین، زمان خنک کاری با در نظر گرفتن خواص ترمودینامیک پلاستیک و نیز حداکثر ضخامت قطعه قابل تخمین خواهد بود.

خروج قطعه
پس از گذشتن زمان کافی، قطعه سردشده میتواند توسط سیستم پرانِ تعبیه شده در نیمه ی پشتی قالب، از درون آن خارج گردد. هنگامی که قالب باز میگردد، مکانیزمی خاص با اِعمال فشار برای بیرون راندن قطعه وارد عمل میشود.
 نیاز به این اِعمال فشار بدان جهت است که قطعه در حین سرد شدن کوچکتر و به هسته ی اصلی قالب جذب میشود.
 جهت تسهیل بیرون راندن قطعه، گاهاً پیش از عملیات تزریق، از اسپری کردن عنصری کمکی به فضای داخلی کویته ی قالب استفاده میگردد.
 زمان موردنیاز جهت باز شدن قالب و نیز بیرون راندن کامل قطعه میتواند از زمان چرخه ی بی بارِ دستگاه تخمین زده شود. پس از بیرون راندن قطعه، قالب مجدداً قفل و برای تزریق شات بعدی آماده میگردد.

 ،

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.